Saturday, February 20, 2010

PUSPEN Bukit Mertajam

































Gambar-gambar ni semua adalah kenangan sewaktu saya melawat ke PUSPEN pada tahun lepas. Ini adalah merupakan pengalaman baru bagi saya kerana kali pertama saya berpeluang untuk bertemu sendiri secara langsung dengan pelatih-pelatih di pusat ini. Pada mulanya saya merasa agak gementar untuk bertemu secara langsung dengan mereka dan bermacam-macam andaian yang berada dalam kotak fikiran saya, namun setelah bertemu dengan mereka semuanya berubah. Perasaan takut dan gementar saya berubah kepada perasaan untuk mengetahui serta menyelami liku-liku hidup yang mereka hadapi sehingga menjerumuskan mereka ke dalam kancah penagihan najis dadah yang sememangnya dipandang hina di mata masyarakat sekeliling. Walaupun pada peringkat permulaan pelatih di pusat tersebut enggan menceritakan kisah hidup mereka dan tidak mahu memberikan kerjasama kepada kami namun kami semua tidak patah semangat dan sebaliknye terus mendekati mereka dan membuatkan mereka merasa bahawa mereka diterima dan bersedia untuk berkongsi pengalaman hidup agar dapat kami jadikan pengajaran dan titik sempadan pada diri kami semua agar tidak terlibat dengan gejala penagihan dadah kerana jalan tersebut hanya mengundang penderitaan dan kesengsaraan hidup semata-mata.


























1 comment:

  1. salam...
    awak..sy nk minta kebenaran amik gbr yg pertama tu ya :)

    ReplyDelete